zondag 4 december 2011

Familiewapen Roechout alias Joechout?

In januari 2012 wordt er weer verder gespeurd naar de wortels van Dirk van Roucourt. Ondertussen komen er af en toe berichten binnen naar aanleiding van de website of de blog. Dat waardeer ik natuurlijk ten zeerste! Zo ook een bericht over onderstaand zegel van Robert van den Rouchout. Het betreft de ruiten van Hamal met daarboven de merlettes. Mijn vermoeden is dat deze merlettes verwijzen naar het bastaardkarakter van de familie.





















De reactie die ik heb ontvangen ondersteunt mijn vermoeden:

"Ik heb onderzoek gedaan naar het geslacht Jonckholt waar het geslacht de Hamal naar is overgegaan, nadat ze verhuisden (na de vernieling van Hamal) naar Jonckholt . Ze waren de heren van het graafschap Loon. De vogels in het wapenschild van afgeleide families stonden inderdaad voor de bastaardkinderen die ze hadden"

Recentelijk kreeg ik ook een email van dhr Daniel Peeters met betrekking tot een afbeelding in een boek van zijn voorvader, Leon van Herkenrode (pagina 22). Hij maakte mij attent op onderstaande afbeelding die zichtbaar is/was? in de Sint Gangulfuskerk te Sint-Truiden en is getekent rond 1845. Het betreft een grafsteen uit 1527 van mevr. Joel van Joechout, dochter van Mechtilde van den Putte.





















De afbeelding van Joel van Joechout lijkt wel erg veel op het wapenschild van de familie van (den) Roechout. Zijn de tekens boven de vijf ruiten van Hamal wellicht merlettes? En is de "R" wellicht voor een "J" aangezien? Zou de blauwe steen er nog zijn in deze kerk te Sint-Truiden?

Mocht er een Truienaar dit bericht lezen en in de buurt van de Sint Gangulfuskerk wonen, ik hou me aanbevolen voor een foto vermits de afbeelding nog zichtbaar is ....  info(apenstaartje)recourt.eu


Toevoeging 9 september 2012:

Wat leuk, een foto ontvangen van Dhr. R. Maebe die gemaakt is tijdens de Open Monumentendag in de kerk Sint Gangulfus te Sint-Truiden. Zowel het wapen als de naam Van Roechout in de rand is goed te lezen. 




















En nog even de wapens duidelijker in beeld gebracht: